Update

Dagarna bara rullar på och snart är det midsommar. Hästarna har sovit ute i ca 3 veckor redan och imorgon är det dags för betessläpp. Började vänja in henne på gräs så fort det började grönska och därefter har vi börjat förbeta dem i en mindre hage, så under veckan blir det att öka på antalet timmar successivt för att inte chocka kroppen och magen.

I träningen har vi tagit ett stort kliv framåt och Frida kommer ut till oss 1 ggr/vecka och drillar oss. Nu börjar jag hitta tillbaka till den rätta känslan igen och rider mer på känsla i stället för med hjärnan. Att tänka "för mycket" har alltid varit mitt största problem i ridningen; jag vill för mycket, blir mekanisk och glömmer bort att rida på ren känsla, vilket resulterar i omedvetna spänningar i kroppen. Kakan är den bästa spegeln och visar på en gång om jag gör fel, så jag kunde verkligen inte ha hittat en bättre läromästare.

Hon känns väldigt glad och blir starkare och starkare hela tiden. Förutom ridningen har vi även tömkörningsträning med Vickan varje vecka och det har varit riktigt kul. Nu saknar jag bara ett par vettiga lädertömmar så är utrustningen komplett. Jag har fått ett tips om ett sadelmakeri i södra Sverige som tillverkar tömkörningstömmar av Tärnsjöläder, men till ett betydligt bättre pris så jag ska kolla upp det och ev. beställa ett par om det verkar bra.

På tal om utrustning så har hunnit med att rensa och sälja bort sånt som jag inte använder och även införskaffat en ny hoppsadel. Det blev en HdR Fletcher i kanonskick som min arbetskollega Camilla haft på sin förra unghäst, så nu har jag en bättre sadel vid uteritterna samt när det är dags att smyga in lite hopprelaterad träning. Så nu återstår det bara att hämta vårt hindermaterial i Kalix innan jag kan sätta igång.

Jag har även hunnit med att fixa grönt kort, så nu finns det inget som stoppar oss från att så småningom komma ut på tävlingsbanan. Det finns med i planeringen och är ett bra mål att sikta mot, men jag skyndar långsamt. Huvudsaken är att träningen går bra och att Kakan är glad, sen är tävlingsdelen ett plus i kanten, men helt klart något som finns med i tankarna. Sen har ju jag aldrig tävlat, så det kan ju bli en minst sagt spännande och nervpirrande upplevelse, hehe.


Kommentarer
Postat av: Gilla

Hej,

Skulle du kunna tipsa om detta sadelmakeri, behöver ett par tömkörningstömmar?

Tack, Gilla

2013-06-29 @ 16:25:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0