Lektion 19 januari

Jag blev tilldelad valacken Landell på torsdagens lektion istället för Farucco. Ett byte som passade mig ypperligt då Landell var en häst för mig - en riktig läromästare som kan A L L T inklusive avslöja mig direkt när jag slarvade. Han var välriden och otroligt mjuk och för att vara 19 år och gått på ridskola i några år.

Maria fick vara hård med mig (allt var dock befogat) och jag har följande saker att fokusera på:

- Att sluta tränga med inner hand i vänster varv samtidigt som jag släpper iväg yttersidan. Förekommer endast i vänster varv av någon konstig anledning, men nu är det slut med det. Armbågen och ytterhanden på plats - ut med innerhanden från halsen!

- Hitta stabiliteten och balansen i underskänkeln så att den inte åker fram.

- Mjuka och fjädrande armbågar och handleder då jag stundtals blir stum i handen. BIG NO NO!

- I övrigt bara slappna av i kroppen.
Låta kroppen följa med!

Han var så fin när jag fick till det och då har jag bara skrapat på ytan, så jag hoppas att jag kan få honom som min fasta häst ett tag framöver i allafall.

Torsdagar har verkligen blivit veckans höjdpunkt och det är så otroligt roligt att få träna aktivt för att utveckla mig själv och min ridning. Jag vill bara träna mer och mer!

Min kära syster var med och höll i filmkameran så här är en kort sammanfattning med delar från lektionen. Det är så bra att man kan filma för att (förhoppningsvis) kunna se sin utveckling, men också vad man gör rätt respektive fel. Jag lät originalljudet vara kvar i bakgrunden så att Marias instruktioner framgår:



(Tips: Ändra bildkvaliten till 720p.)


Kommentarer
Postat av: Minna

wow va duktigt:)) det ser lixom endå lite lætt ut men alla som suttit på en hæst vet ju att det ær jættesvårt.. Kanske du ska børja tævla? hihi

2012-01-22 @ 14:56:29
Postat av: Linnéa

Tack, det är gulligt av dig! Vi får väl se om tävlingslusten vaknar till liv i framtiden ;-)

2012-01-22 @ 16:28:56
URL: http://linko.blogg.se/
Postat av: Dotti

Du är jätteduktig!!! =)

2012-01-22 @ 20:56:10
Postat av: Notti

Tack Bigsis :-)

2012-01-22 @ 20:59:49
URL: http://linko.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0