Melodifestivalen 2009 - Omgång 1

Startskottet för årets Melodifestival gick igår kväll och det blev en del överraskningar. En Uggla som flög mot höga höjder och en Shirley Clamp som spräckte tonarter, glas och öron med sin ovanligt falska stämma. Alcazar var mina förhandsfavoriter och de infriade alla förhoppningar!

Troligen var det även fler än jag som inte riktigt förstod sig på det nya röstningssystemet. Vad händer om två av ens favoriter hamnar mot varandra i röstningen?

Sen det här med programledaren, från ingenstans kom hon och vilken sopa! Noll koll, läste innantill och gjorde desperata försök att vara rolig - men utan resultat. Tacka vet jag Luuk. Kom tillbaka, vi saknar dig!

Här är sammanfattningen:

1. Nina Söderquist "Tick tock": En kvinnlig E-type med bättre röst. Inte min typ av musik och tyvärr ingen vinnare, men ändå ett godkänt framträdande.
2. Jonathan Fagerlund "Welcome to my life": Jonathan vem? Vad sjöng han? Blek och menlös låt.
3. Shirley Clamp " Med hjärtat fyllt av ljus": Vad har hänt med Shirleys röst? Det mest använda ursäkten brukar vara att det beror på en förkylning, men det här var katastrof! Tonfallet på orden "med hjärtat" fick mina hörselgångar att vrida sig i protest. Jag har aldrig varit något stort fan av Shirley, men jag vet att hon kan bättre än så här i allafall. Kanske hade hon tagit sig vatten över huvudet med den här hmm...skitlåten?
4. Scotts "Jag tror på oss": Överraskande nog var det en av låtarna där refrängen fastnade i mitt huvud. Jag tycke att de hade kunnat få gå vidare bara för att de är så folkkära och för att jag hellre hade sett dem i finalen än Big-big-Emilia.
5. Emilia "You're my world": Absolut inte värd en finalplats. Punkt.
6. Alcazar "Stay the night": Äntligen fick det sin belöning, en direktbiljett till finalen! Kvällens helt klart bästa bidrag och mitt hjärta kommer alltid klappa lite mer för dem. Lina Hedlund är ett positivt tillskott i denna trio, men för att vara helt ärlig så saknar jag Magnus. Tråkigt nog tror jag tyvärr inte att det blir någon vinst i år heller, utan snarare än andra eller tredje plats, då jag tror att de möter hårdare motstånd i finalen och då i form av Måns och BWO. 
7. Caroline af Ugglas "Snälla, snälla": Snälla, snälla...rösta på mig...Hon har ju ingen dålig röst, men måste hon vara så mycket Caroline af Ugglas? Melodifestivalen är inte rätt forum för henne.
8. Marie Serneholt "Disconnect me": Vi har sett det här konceptet alldeles för många gånger. Ensam tjej i vit klänning med ett antal dansare som framför en Elena Paparizou-inspirerad låt. Kom med något nytt! Men det är ju det här som är Marie Serneholts framgångsrecept - ta något som någon annan gjort och gör det igen.





Kommentarer
Postat av: sanna

bra summering, håller helt med:)

2009-02-09 @ 08:18:41
URL: http://sannakarlsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0