Besök av equiterapeuten

Efter den här ursula vintern med is och halka i ca fyra månader så tyckte jag att det kunde vara läge att kolla igenom Kakans kropp. Bristen på träning i kombination med hårt/halt underlag kan nog bidra till en del spänningar i olka musklegrupper och sen var det även dags att checka av henne och se vart vi står i jämförelse med förra våren.
 
Därmed bokade jag in en tid med bästa Maria Öhman för en grundlig genomgång och det var väldigt bra! Hon höll på i totalt två timmar där hon som vanligt började med att känna av hela kroppen innan hon påbörjade själva behandlingen med laser, massage och korrigering. Förra våren var Kakan spänd och öm i hela högersidan, men de spänningarna fanns inte kvar och hon var mycket bättre där och hade fått mer muskler på höger bakben där hon tidigare var något tunnare.
 
Merparten av våra hästar har en favoritsida, så även Kakan som gärna använder sin vänstersida mer. Kakan har både mer muskler och är starkare där, men där fanns det även en del spänningar som Maria fick jobba med; spänningar som hon inte kunde komma åt förra gången med tanke på att högersidan var mer aktuell då. I och med att de problemen var borta nu så förklarade Maria att vi började komma till Kakans grundläge där hon kunde inrikta behandlingen på ett annat sätt och det var på vänster sidan. Detta har jag även känt av i ridningen där Kakan gärna skjuter över mig till höger och det var skönt att få det bekräftat så att jag vet hur jag ska lägga upp träningen framöver. Marias behandling är en viktigt pusselbit och toppas bäst i kombination med bra träning. Ett steg närmare en liksidig häst alltså!
 
Den här gången njöt Kakan betydligt mer än förra behandlingen och det är ett gott tecken. Det blir återbesök om ca 6 veckor och tills dess har jag fått några övrningar att jobba med samt några områden som jag ska massera.
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0