Veckoträning 20 maj

Jag missade helgträningen hemma i Kalix i början på maj eftersom vi var i Stockholm den helgen. Som tur är så fick jag en plats på träningen i Råneå, så då kunde jag åka dit för ett träningspass mitt i veckan. Vi befinner oss i något form av mellanläge, eller skulle jag kanske säga utvecklingsläge, då vi jobbar på att korta ihop formen litegrann. Stundtals känns det förbannat svårt, medans det i nästa stund känns något lättare. Jag får verkligen tänka och rida i varje steg och hon gör inte rätt om inte jag gör rätt - så "enkelt" är det. I den längre formen är allt behagligt både för mig och henne, men målet är nu att få det att bli lika avslappnat och behagligt trots att vi har kortat ihop formen litegrann.
 
Jag måste helt enkelt våga korta upp tyglarna litegrann och fortsätta att erbjuda henne samma flexande hand, så att jag inte fastnar och blir statisk. Sen får jag inte glömma bort att ha ett bra driv i henne och hålla koll på yttersidan = halvhalt, halvhalt, halvhalt.
 
Första delen av träningen fick jag köra tre korta - tre långa - tre korta - tre långa osv. innan vi övergick till att minska volten. Jag fick tre varv på mig att minska respektive öka volten och då skulle den minskas lika runt om, så att det blev en form av spiral. Andreas har tidigare pratat om uttrycket "vägen rider" och under den här träningen så förstod jag verkligen innebörden av det. När jag fokuserade på vägen och yttersidan (alltid den där yttersidan, haha), så gick hon som en klocka. I och med att jag fokuserade på uppgiften och hur övningen skulle ridas, så kom resten av sig själv på känsla och ett rexlexmässigt sätt.
 
Hon ger en sådan pampig och härlig känsla när jag kommer till bra ridning och nu strävar jag efter att förlänga de stunderna. I vissa stunder känner jag mig dock helkass, men Andreas lyckas ändå ge konstruktiv kritik som ger en självförtroende. Nästa träning blir redan i helgen då vi styr mot Kalix. Kul ska det bli, men jag gissar att vi kommer att få svettas!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0