Premiär!

När vintern väl bestämde sig för att komma så gjorde den det ordentligt. Stormvindar, snö och -18° c är en tuff kombination, men ingenting är värre än tre månader med is och dåligt underlag så det är bara ut och motionera våra kära hästar. I skogen har det varit någorlunda vindstilla, så då har det varit riktigt skönt.
 
Igår var det dock premiär i ridhuset och det var riktigt kul. Det var lite kallt om händerna och fötterna på ditvägen, men så fort man kom igång med traven så blev man varm. Både jag och Kakan trivdes på underlaget och hon frustade hur mycket som helst, så det var nog härligt att få jogga loss kroppen lite! För att vara första passet på bana/ridhus sedan i slutet på oktober/början på november så kändes hon förvånasvärt mjuk och fin. Hon kändes glad och motiverad, så jag gissar att det inte bara är jag som har längtat efter att få komma igång med träningen igen. Vi red inte så länge i ridhuset, utan jag ville mest att hon skulle få komma in, känna på underlaget och få trava avslappnat.
 
Planen är att komma iväg till ridhuset ca 2 ggr/vecka och därefter lägga upp resten av veckoplaneringen med konditions- och banträning vid stallet. Ridbanan ser redan mycket bättre ut i takt med snön som singlar ner från himlen. Vi har en jättefin ridbana som sköts väldigt väl, men hård is är svår att rå på och påverka så alla är glada nu när snön kommer.
 
De sista månaderna har mestadels bestått av skritt rakt fram och lite trav, så därför kommer jag att mjukstarta lite och låta henne komma igång stegvis. Den 24-25 januari är jag anmäld till kurs i Kalix, men vi kommer att anpassa oss till dagsformen eftersom hon behöver lite tid på sig att komma igång. Den 27:e är det även dags för den årliga tandkontrollen och lite längre fram har jag planer på att boka in Maria Öhman så att hon får gå igenom kroppen också. Efter en sådan här start på vintern så tror jag att det kan vara skönt att få mjuka upp alla muskler och släppa på ev. spänningar som uppkommit efter att ha fått gå omkring på halkigt underlag under en längre tid, för jag tror att det kan finnas sånt som mjukgörande och stärkande ridning inte kan lösa upp. Hellre förekomma än förekommas heter det väl!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0