Årets första kurshelg!

Då var årets första helgträning avklarad och lite ringrostiga var vi allt, men det känns så kul att få komma igång ordentligt igen. Tyvärr har jag inga filmklipp att bjuda på den här gången då jag inte ville pina mammas eller pappas händer i den här extrema überkylan, så jag försöker istället att sammanfatta båda passen medans det är färskt i minnet.
 
Fredag
 
Uppfräschning och repetition av korrekta linjer och voltpunkter samt att hitta medelpunkten i sitsen. Det kändes att vi inte har tränat på bana/ridhus under de sista två månaderna (Va? Finns det verkligen voltpunkter och bokstäver?). Det kändes att vi hade tappat en del, men som tur är så har Andreas gett oss redskapen så att vi kan hitta tillbaka dit igen. Kakan har dock inte samma styrka eller kondis som i höstas. så mot slutet blev hon lite trött och då blir jag stum i handen så där måste jag påminna mig själv om att vara rörlig hela tiden. Så det är det, samt styrningen i höfterna/sitsen och att plocka upp henne i något högre form i galoppen som jag tar med mig från fredagens pass.
 
Lördag
 
Pigg och glad var utgångsläget när vi körde igång lördagens pass och det höll i sig hela vägen. Man känner verkligen hur glad hon är över att få vara igång igen! Vi startade i galoppen där jag fick byta om volt med ett byte i mitten. Några blev bra, men ibland var det svårare och jag tappade linjen efteråt när vi bytte från vänster till höger. Vi avslutade sedan med slutor på diagonalen med uppridning vid A med sikte på M eller H beroende på vilket varv jag kom i. Kakan var duktig och jobbade på bra, trots att hon började bli trött.
 
Jag är dock lite frusterad över min egen ridning som jag upplevde som "slarvig" då jag inte var nog hård med mig själv, men jag gissar att det är resultatet av de två senaste månaderna uteblivna banträning. Kakan har varit en riktig kämpe och blev riktigt svettig med sin vinterpäls i ett varmt ridhus. Efteråt bäddades hon in i yllefiltar så att hon fick torka innan det var dags att bege sig hem. Pälsen var alldeles vågig när hon hade torkat, så hon såg ut som ett lurvtroll.
 
 
Nu är vi i allafall på G igen och nästa träning så ska jag ha snäppat upp mig igen!

Kommentarer
Postat av: MAMMA

Nu har jag varit in och läst din blogg.

Svar: Vad bra Mamma :-)
Linnéa

2014-01-28 @ 14:17:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0