Den röda drottningen

 
Jag kom på att jag aldrig har skrivit om hur Kakan hittade hem till mig, så jag tänkte att jag passar på nu när jag ändå ligger sjuk och däckad hemma i soffan. Som jag nämnt innan så lämnade våran kära Majtan ett stort avtryck hos hela familjen och såklart fanns det funderingar på att köpa en ny häst, men syrran började plugga och vi flyttade till Luleå så då lade vi det planerna på is ett tag.
 
Under hela den tiden så höll jag ändå koll på utbudet av hästannonser, men det var först under våren 2012 som jag började leta mer aktivt. Jag började med att checka av närområdet, men utbudet är inte lika stort som söderut men jag provred ändå fyra hästar plus att vår andra syrra Marie var och kikade på ett sto åt mig som stod ca 15 min bilfärd från dem i Enköping. Det klickade dock inte med någon av dessa hästar så hon bad mig boka in en helg nere hos dem för att åka och provrida flera hästar. Sagt och gjort, resan bokades och ca 8 st provridningar planerades in. Nu skulle jag väl ändå hitta hästen med stort H!
 
Sen kom ödet (?) emellan då Kakan kom ut på annons helgen innan jag skulle åka. Pappa hittade annonsen och tyckte att det lät så bra när hon dessutom var inkörd. Sen hör till saken att jag kände till henne sen innan då jag provridit henne i samband med att jag letat medryttarhäst tidigare under vintern, så jag visste redan vilken fin häst hon var. Hon fångade mig redan då och jag kommer ihåg att jag i bilen sa att valet kommer att falla på henne med förutsättning att det var samma fina häst som jag fick provrida; vilket det också var!
 
Provridningen i sig var inget speciellt, men fick prova henne både ute i trafik i samband med att vi red till banan och slutligen på banan där jag kände på henne i skritt, trav och galopp. Det viktigaste för mig att hitta den rätta känslan och den fanns defintivt där. Alla andra provridningar hade filmats, men det glömdes helt bort när jag provred Kakan och såhär i efterhand känns det lite trist då det hade varit kul ha för att kunna kika på.
 
Vi hann bara sätta oss i bilen och åka därifrån så var beslutet taget och jag ringde hennes dåvarande ägare för att meddela att jag mer än gärna köper henne. Både hjärtat och magkänslan sade samma sak och då krävdes det inte någon lång betänktetid.
 
Alla inplanerade provridningar avbokades och Kakan blev min! Det kunde inte ha blivit mer rätt och hon är den perfekta läromästaren, både välhanterad, lugn och trygg, men ändå med flera växlar och en stor personlighet som kräver ödmjukhet. Hon har redan lärt mig mycket och jag hoppas att hon lär mig allt hon kan!
 
Hästen med stort H(järta) ♥
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0