Startskottet

Nu har jag ä n t l i g e n semester! Jag har gjort en riktig rivstart med en hel del aktiviter. Jag flexade ut från jobbet kl 14.30 igår och då begav jag mig hem för att göra mig i ordning inför Tonis pappas 50-årskalas. Det blev en lyckad kväll med god mat, tårta, lekar och karaoke. Jag (m.h.a. Toni) hade tilldelats det ärofyllda uppdraget att agera lekledare och det verkade som att gästerna uppskattade mina påhitt!

Fick mig en välbehövlig sovmorgon idag. Det var kanonväder ute när jag vaknade så jag ringde systeryster för att höra om vi skulle sätta vår plan i verket om att rida till Bjumisträsk med hästarna för att bada. Hon var med på noterna och efter en snabb frukost begav vi oss till stallet. Medans vi gjorde i ordning hästarna så drog det in några moln på himlen, men det var fortfarande varmt och skönt ute. På ditvägen valde vi att rida via Kalvholmen till Björkforsvägen och sen in efter skogsvägarna till sidan på "Bjumis". Vi skrittade mest, med några korta travpass och lite galopp och hästarna var med på noterna hela tiden! Vi klarade oss rätt så bra från alla insekter/mygg/brumsar och ännu bättre var det när vi närmade oss heden där det endast växer barrskog för då tror jag att vi inte stötte på ett enda flygfä.

Väl framme var nästa steg att ta sig ner i vattnet. Vi visste ju inte om Besse och Majtan badat tidigare, så vi tog det rätt så lugnt och lät dem fundera lite. Båda var lite tveksamma till en början så vi hoppade av och ledde dem ner till vattnet och då gick det hur bra som helst! Besse tyckte att det var så skönt och stod och skrapade/slog med framhoven i vattnet, vilket ledde till att jag var minst lika blött som honom till slut. Hädanefter får han nog titulera sig som sjöhäst i stället. Majtan tog det lite lugnare och vadade mest, men även hon körde varianten med framhoven till slut.

Efter fika- och drickapaus var det bara att hoppa upp igen för att bege sig hemåt. Vi valde att rida hem via räddningsvägen som ligger parallellt med den nya järnvägen och vilken fin väg det var! Sista 2 km hoppade vi av och promenerade bredvid och det var skönt att gå den sista biten. Det var nöjda och glada hästar + ryttare som kom in på stallplanen efter en kul dag! Vi har fotat några bilder, men jag får ladda upp dem vid ett senare tillfälle för nu ska jag kika på "Remeber Me" med min goa sambo. Tack och godnatt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0