Melodifestivalen 2009 - Omgång 3

Leksand stod som värd för den tredje deltävlingen och tyvärr var kvalitén på gårdagskvällens bidrag inte den bästa. För att citera Frida "De kommer in tusentals bidrag varje år och de är dessa som går vidare till att tävla i deltävlingarna". Vem är det egentligen som väljer vilka som ska få starta? Christer Björkman? SVT? Vem?

Mina favoriter var i allafall EMD som direktkvalificerade sig vidare direkt till finalen trots all förhandskritik och dåliga odds.

Här är sammanfattningen:

1. Velvet "The queen": Trots det väl planerade och väl genomförda framträdandet, räckte Velvet med sitt bidrag inte så mycket längre än så här. Ingen energi, bara ett evigt trallande och för att inte säga tragglande. Som att trampa i kvicksand - man kommer ingenstans.
2. Rigo & The Topaz Sound feat. Red Fox "I got you": Pinsamt, men sant. Då det var dags för snabbgenomgången av bidragen var det den här låten som jag satt och sjöng. Jag skyller på att de nötte refrängen för många gånger, för detta är inte min typ av musik och definitivt inte i dessa sammanhang.
3. Molly Sandén "Så vill stjärnorna": Den nya Sanna Nielsen. Ingen karaktär, slätstruken och helylle, men hyfsat duktig på att sjunga. Jag fick en snabb uppdatering av Frida gällande Mollys karriär, då jag fullkomligt missat hennes framtåg inom musikbranschen. Antar att det var alla hennes MGP Junior-fans samt deras mor- och farföräldrar som gjorde att hon gick vidare till finalen, för så bra var varken hennes låt, röst eller framträdande att hon var värd en finalplats.
4. EMD "Baby goodbye": Ibland önskar jag att jag var 14 år igen då det i den åldern är tillåtet att skrika som en riktigt fjortis då EMD äntrar scenen. Den åldern har jag nu passerat och får i stället nöja mig med att jubla inombords. "Three is a magic number" och Erik, Mattias och Danny var kvällens bästa bidrag, tyvärr inte årets vinnarlåt. Mattias får dock jobba på sin osäkra, flackande blick till finalen.
5. Mikael Rickfors "Du vinner över mig": En riktig föredetting som borde acceptera att hans musikkarriär är över. Han har inget att hämta i musikbranschen längre och definitivt inte i Melodifestivalen. Åk i stället hem och ansök om pension.
6. Maja Gullstrand "Här för mig själv": Jadu Maja Gullstrand, som låtens namn lyder så lär din enda publik bli dig själv om det är ett sånt här uselt bidrag du väljer att framföra i ett av Sveriges största TV-program.
7. Sofia "Alla": Översättning tack! Svensk sångerska (?) sjunger på grekiska (?) och har Madonna som sin stora förebild. Detta var en enda långt publikfrieri till den internationella juryn, vilket tydligen gick hem.
8. BWO "You're not alone": Varför en ballad? BWO kan så mycket bättre och med en riktigt bra låt är de en av våra största vinnarkandidater till ESC. Men tyvärr inte i år, vilket gör mig så besviken. Se filmklippet nedan för att påminnas om hur bra de brukar vara!




BWO - Lay your love on me
(Melodifestivalen 2008)

Kommentarer
Postat av: Minna

Haha ååh, du förgyller min söndagar! Ja, BWO brukar va bäst och hur många gånger har vi inte stått och shejkat till deras låtar? Trist med en ballad iår :/

2009-02-22 @ 17:13:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0