Första lektionen

Nu är ridskoleterminen igång och jag red min första lektion i torsdags vilket också känns i musklerna såhär dagarna efteråt. Eftersom att jag ännu inte har någon fast lektionshäst fick jag rida en trevlig valack vid namn Tittenté "Titten".

Efter att vi värmt upp hästarna efter eget huvud gick vi över till sitsträning på volten. Sitsen blev också den röda tråden under hela ridpasset. Det blev ridning utan stigbyglar till en början och det gjorde att man verkligen kom ner i sadeln, vilket resulterade i att jag upptäckte att jag har betydligt längre ben än jag tror och fick länga stiglädrena en aning efteråt (och då har jag ändå trott att jag ridit med relativt långa läder innan). Vår instruktör Maria såg verkligen allt och efter några justeringar kom jag till en helt annan ridning som också märktes på hästen och mina magmuskler. Det är helt otroligt att sådana små saker påverkar så mycket!

Vi varierade mellan att öka-minska volten, inåt- respektive utåtställd häst samt att rida med tagen bakdel. Därefter övergick vi till galoppen och fokuserade på timing och förfinande hjälper. Mot slutet travade vi av hästarna med uppgiften att byta från nedsittning till lättridning utan att hästen skulle ändra form, takt eller tempo. Det var ett riktigt roligt ridpass och jag gillar verkligen aktivitetsgraden! Vi gör något hela tiden (förutom när hästarna får en paus) utan att sitta och nöta samma övning ett helt ridpass. "So far so good" alltså.

Kommentarer
Postat av: Toni

Haha, "Titten" :)

2012-01-08 @ 09:56:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0