Träning i hästväg

Igår var det dags för lektion igen efter efter att vi missade förra veckans träningstillfälle när jag var sjuk.

Kakan var lite loj på grund av det varma och härliga vädret, men kom fort igång efter uppvärmningen och blev riktigt fin!

Sen sist har vi kört mycket övergångar, ökat på travdelen samt lagt in lite galopp och vår instruktör Frida tyckte att det var en tydlig skillnad sen första passet. Även jag känner att jag har blivit stadigare i sitsen och bålen.

Vi jobbade vidare med att få henne mjuk och eftergiven i sidorna, där jag rider större delen ute på fyrkantsspåret varierat med något varv på volten ibland. Kakan var jättefin och älskar verkligen att få arbeta. Öronen är spikrakt framåt hela tiden och jag blir så glad när hon är glad!

Slutligen lade vi in lite fattningar från skritt innan vi avslutade passet med en nöjd häst och ryttare.

Nu dröjer det ca 2 veckor tills nästa träning då Frida åker bort tävling och vi ska få besök av Maria Öhman som är equiterapeut. Hon kommer nästa torsdag och ska gå igenom och kolla övriga delar av Kakans kropp efter att hon har varit skadad, så det ser vi fram emot. Misstänker att det kan finnas lite spänningar och låsningar efter tiden med skadan och det känns viktigt att gå igenom hela henne innan träningen trappas upp.

I början av veckan har vi även hunnit med att avverka ett jättebra tömkörningspass och fått besök av min arbetskompis Camilla som var och testade Kakan då hennes egen häst är på träningsläger. Det är alltid kul att få sen sin häst under en annan ryttare och Camilla är jätteduktig, så jag fick en del värdefulla tips. Förhoppningsvis ska hon hänga med de första gångerna när det vankas hoppning eftersom hon är hoppryttare, vilket känns bra eftersom det är ett tag sen jag hoppade och räknar med att jag kan vara lite ringrostig.

Planeringen för dagen blir en lång skrittpromenad, men först ska vi fira långfredagen med utflykt och våfflor. Mums!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0