Återbesök 30 januari

I vinterns värsta snöstorm begav vi oss ut med transporten för att träffa veterinären som skulle göra återkontrollen på Kakan. Egentligen skulle vi ha åkt till Stallbackens Ridskola ute i Skäret, men på grund av ovädret fick vi planera om så att veterinären stannade till i Kalix istället. Det enda vi behövde var en torr, upplyst plats med bra underlag så efter att jag ringt ett samtal fick vi hålla till hemma ute på Holmens anläggning istället.
 
Så istället för att åka ca 1,5 h behövde vi bara åka en kort sväng på ca 20 min, vilket var helt överkomligt i full snöstorm. Det var så skönt att det gick att lösa på det sättet istället.
 
Veterinären gick igenom Kakan och hon kikade även på det benet där svullnaden varit och konstaterade att det inte var någon senskada etc. utan troligtvis en reaktion på den lilla muggen hon haft kvar. Hon sade att det inte var något att oroa sig över och bad mig fortsätta att tvätta och smörja, eftersom det hjälpt då svullnaden var borta. Sedan fick jag visa henne på rakt spår innan vi gick ut i ridhuset för ett lättare arbetsprov på lina. Det syntes att min lilla dam var oerhört glad att få röra sig på torrt underlag då hon bjöd upp till lite hopp och bus.
 
Hon kunde dock fortfarande se en viss "stelhet" i det högra bakbenet, men ingenting fram och tyckte därför att det var bäst att behandla en gång till för att försäkra sig om att det inte skulle finnas något kvar av inflammationen. Kakan sprutades därefter utan vare sig lugnade eller användade av brems och hon var så duktig! Jag masserade hennes öron och pappa höll i ett av hennes framben och hon skulle inte ens ha blinkat när veterinären stack in sprutan i leden. Underbara pålle!
 
Sen var det bara att lasta och ta sig hemåt igen i snörstormen, vilket också gick bra även om fick ringa in svärmor för att byta till en bil med fyhjulsdift eftersom plogbilen inte hade hunnit vara och skotta efter de mindre vägarna.
 
En dags boxvila och 2 veckors skritt blev ordinationen innan jag kan börja jobba på som vanligt igen, så nu har vi avverkat 1,5 vecka med skrittpromenader. På torsdag laddar vi för lite trav och sen smyger vi igång igen!
 
Slutligen har Uleåbrogs veterinärklinik visat vilka de är man ska anlita i sådana här lägen. Så duktiga och serviceinriktade!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0