Sammanfattning kurs

Nu har alla intryck och aha-upplevelser sjunkit in efter helgens kursande. Först och främst hade vi en skön och rolig vecka på hemmaplan. Förutom all ridning så har vi även fått en massa kvalitetstid med nära och kära, där lördagens födelsedagsfirande för mamma avrundande på bästa sätt!
 
Kakan har skött sig galant hela veckan och hon är verkligen lätt att resa med. Lätt att lasta, står snällt i transporten och tar nya miljöer med ro. Hon är en riktig pärla helt enkelt! Misstänker dock att hon tyckte att det var skönt att komma hem till kompisarna i söndags för hon travade glatt iväg till dem i beteshagen och sen bar det av i ett busrace.
 
Det har varit varmt och fint under veckan och under de varmaste dagarna så har det varit otroligt skönt att ha tillgång till ett svalt ridhus. Jag föredrar att rida ute och bryr mig inte om regn eller snö, men under mer extrema former som värme, halka och allmänt dåligt underlag så kan det vara skönt att vistas i ett ridhus. Sen har jag såklart passat på att rida ute så mycket som möjligt också och på torsdagen var vi ute i 2,5 h som avslutades med lite plaskande i vattnet vid en mindre sjö. Under den ridturen fanns det en massa fina galoppsträckor där hästarna fick sträcka ut ordentligt. Så kul!
 
Frå början hade jag bara anmält mig till två träningspass, men valde sedan att efteranmäla mig till den tredje dagen också då jag kände att det var lika bra att passa på när vi ändå var på plats. Såhär i efterhand är jag glad att jag valde att göra det för hon gick som allra bäst under sista passet, men oturligt nog har jag endast film från första dagen eftersom minneskortet var fullt så jag får leva på känslan istället (och syrrans fina bilder).
 
Kakan kan ju redan allt så det handlar bara om att jag ska få ordning på mig själv och sen ramlar alla bitar på plats. Mitt största hinder just nu är spänningen i mina armar, vilket resulterar i en statisk hand och det är just det som jag har fått arbeta med under helgen och vilken skillnad det blev! Jag fick rida Kakan med lite högre tempo och med en mjukt flexande och rörlig hand som utmynnade i en avslappnad häst i en mjuk och rund form. Ridningen blir så enkel när Andreas instruerar och vägleder! Han påtalade även att ridning inte är någon kraftsport och att alldeles för många ryttare rider med ett konstant tryck i handen.
 
Jag har fått en riktig aha-upplevelse gällande känslan i handen och det tillsammans med berömmet för min sits, tar jag med mig när jag nu ska lägga upp träningen inför hösten. Sen hoppas jag få en plats under helgträningarna så att vi kan fortsätta det vi påbörjat!
 
Här är ett längre filmklipp från första ridpasset:
 
 
(Tips! Ändra kvalitén till 720p)
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0