Lite lektionsridning

Förra veckans ridlektion kan sammanfattas ganska kort: Jag red som en kratta i 45 min, därefter blev jag arg på mig själv och började "rida". Den sista kvarten gick alltså betydligt bättre och Landell var riktigt trevlig när det var dags att sluta. Så jag var lite irriterad på mig själv när jag åkte hem, men jag var i allafall fast besluten om att göra om och göra rätt till den kommande lektionen...

...som alltså var igår! Det gick betydligt bättre och både jag och Maria var överens om att det var mitt bästa pass hittills. Jag blev tilldelad Farucco som jag inte ridit på ett tag, så till en början försökte jag bara känna av honom lite och hitta rätt knappar. Maria rådde mig att hålla kvar vid min plan under uppvärmningen och inte stressas av de andra när de bytte gångart osv. Jag är ju van att rida helt efter "eget huvud" utan tidspress och blir lätt lite spänd samt ofokuserad när de andra börjar galoppera under uppvärmningen innan jag själv anser att jag är klar i traven till exempel. Summa summarum ska jag alltså hålla mig till min plan, så att jag får igenom det jag begär innan jag går vidare till nästa steg som jag gör i normala fall.

Till en början fick jag rida honom relativt rak och bara låta allt falla på plats med så små hjälper som möjligt. Jag fokuserade mycket på min egen sits och försökte vara konsekvent mot mig själv. Detta ledde relativt snabbt till att alla bitar föll på plats som gjorde att han började arbeta på i en väldigt trevlig form! Det var så kul att rida igår och verkligen få "vänta in" honom.

Här är en av de övningarna som vi jobbade med:


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0