Lektion 26 januari & 2 februari

Kom på att jag har glömt att sammanfatta det två senaste lektionerna. Jag har ridit Titten båda gångerna och nu börjar jag få lite bättre koll på honom. Sista lektionen var den bästa hittills från min sida sett och på slutet hade jag verkligen den rätta känslan, vilket resulterade i lite beröm från Maria så det var kul att höra att det jag kände också syntes!

Sista ridpasset jobbade vi mycket med skolorna där vi varvade mellan öppna, sluta och förvänd sluta, i både trav och galopp. Den förvända slutan gick helt klart bäst, men det var riktigt bra övningar där utmaningen var att samordna och koordinera alla hjälper på ett mjukt sätt.

Jag fokuserar mycket på min sits samt mina armbågar och de "fjädrande" handlederna och jag känner redan att jag gjort framsteg. Jag har bara hunnit rida fem lektioner och märker redan att det går utvecklingen går framåt - effektiv ridning och utlärning alltså!

Här är en översikt på övningen från torsdagens lektion. Vi behöll grundkonceptet nästa hela lektionen, men varierade skolorna och gångarterna. Det var en väldigt bra övning som man kan variera i det oändliga nästan, så då är det bra att spara ner den så att man kommer ihåg den!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0