Den eviga diskussionen om vatten

Den ack så viktiga diskussionen om vatten till hästar på vintern är ständigt återkommande så fort vintern nalkas. Jag slutar aldrig att förvånas över s k "hästmänniskors" hantering och utfodring med vatten till hästar på vintern. När ämnet kommer upp möts man av kommentarer som handlar om allt från att "hästar äter ju snö..." till att "...men hästar dricker inte lika mycket på vintern" eller "vi ger dem blött kraftfoder på morgonen så klarar de sig".

Det är viktigt att man tar upp den här diskussionen, så att förhoppningsvis fler människor lär sig att förstå hur viktigt det är. Okunskap går oftast att åtgärda, men ren dumhet eller slöhet är obotligt och också de vanligaste orsakerna till att man inte vattnar sina hästar på vintern. Man ska inte döma människor, men inte det här fallet dömer jag hårt och skoningslöst. För mig är det en självklarhet att hästar ska erbjudas vatten ute, även om det är minusgrader och vinter. Jag har full förståelse för att alla inte har möjlighet att köpa en Thermobar, men bär i allafall ut en hink med ljummet vatten och erbjud hästen vatten - även om det fryser efter en liten stund!

Våran Thermobar är ett av mina bästa inköp och värd varenda krona. Hästarna dricker ordentligt och älskar det tempererade vattnet och på köpet slipper vi oroa oss för att våra fyrbenta vänner är törstiga. Att slippa bära ut hinkar ser jag bara som ett plus i kanten tack vare enklare hantering.

Hästar är varken renar eller kameler som kan lagra vatten i en puckel, så erbjud hästarna vatten utomhus också.




Kommentarer
Postat av: Minna

Hæstarna har tur som har dig :D

2012-02-15 @ 14:49:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0