Luleå & Jordgubbspaj

Fredagen spenderade jag i Luleå tillsammans med Camilla & Co. Vi valde bort Luleåkalaset till förmån för en shoppingdag på stan i stället, vilket resulterade i en hel del fynd bl a ett par jeans + lite annat smått och gott. Vi åkte rätt så tidigt från Kalix och tur var väl det, eftersom att det var fullt med folk ute i affärerna och kring gatorna efter kl 12. Dagens bästa var när jag träffade min äldsta storasyster på Apoteket i Smedjan. Hon är uppe i Luleå på en snabbvisit för att gå på hennes sambos kusins bröllop och hade jag inte råkats springa på henne där,  hade vi inte hunnit träffa dem p.g.a. deras fullspäckade schema. Jag har i allafall planerat in ett besök ner till dem under hösten och det ska bli så kul att se hur de bor!

Senare under kvällen begav vi oss mot mamma och pappa för fika. Mamma har ju som sagt fyllt år under veckan och Tonis föräldrar var förbi igår för att fira henne eftersom att de var bortresta den dagen hon fyllde år. Jag bakade en jordgubbspaj som har kommit att bli en favorit under den här sommaren. Här är recpetet:

Jordgubbspaj

Botten:
150 g mjukt margarin
1 dl socker
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

Rör ihop allt och tryck ut i en pajform. Grädda i 200°C, ca 10 minuter.

Fyllning:
1 burk Crème Fraiche
1 ägg
½ dl socker
2 msk vaniljsocker
1-1½ liter färska jordgubbar

Dela jordgubbarna i halvor (eller mindre om det är stora bär).
Rör ihop allt med en sked och vippa ner i pajskalet.
Grädda mitt i ugnen i 200°C, 20-25 minuter.
Servera med vaniljglass eller vaniljsås.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0