Ett steg fram...två, tre, fyra tillbaka...

Jag varnar för ett långt inlägg men en del häst- och ridprat, men jag måste få skriva av mig lite. Jag kan väl börja med att säga att min ridning var under all kritik ikväll. Jag blir förbannad och frustrerad på mig själv för att jag inte fixar det precis som jag vill ha det och det är perfektionisten i mig som i allra högsta grad gör sig påmind.

Ridpasset började rätt så bra. Jag red ut i skogen efter ängsvägarna och Besse kändes bra. Sen händer detta: Galopp, galopp, galopp efter ängen - kurva - tjurkast åt sidan p.g.a. dålig ridning och en ofokuserad ryttare. Ingen skada skedd och jag gör ett nytt försök för att få det rätt, men det slutar på samma sätt. Jag fattar galopp på volt och rider in mot kurvan i en vid båge och då drar han iväg åt sidan. Jag ville åt vänster och han åt höger. Testar att gå ner i skritt och trav, vilket fungerar problemfritt (varför nöjde jag mig inte här?). Avslutar i allafall med att trava förbi kurvan och fatta galopp efter vilket gick bra så jag avslutade och red hem. Tjurskallen och perfektionisten i mig var dock inte helt nöjd, för nog ska man väl kunna galoppera ordentligt som vi brukar göra och precis gjort innan när jag red i andra varvet?

Vi hade precis samma diskussion i början då vi köpte han. Han testade oss hela tiden i vagnen, när vi tömkörde och när man red. Efter ett tag kom vi på hur vi skulle möta upp våran smarta ponny med egna åsikter om hur saker och ting skulle göras, vilket ledde till att han la av med detta. Detta är dock hans paradnummer, vilket han ibland tar till när man är det minsta lilla ofokuserad på sin uppgift.

Själva händelsen är inget jag lägger desto större vikt vid eftersom att Besse är Besse och han kommer nog alltid att se till att hålla oss alerta - han är ju faktiskt en ponny! I stället är det min kassa ridning, mitt tankesätt och inställning som gör att jag blir förbannad och irriterad på mig själv eftersom att jag hakar upp mig på det som gick dåligt, i stället för att fokusera på det som faktiskt gick bra (vilket var ca 30-40 min av ridpasset). Att tänka på det bra och fundera (men inte haka upp sig på) det "dåliga" är något jag tränat på och förbättrat under det senaste åren, men ikväll var jag tillbaka i samma j ä k l a hjulspår. Jag är helt enkelt perfektionist ut i fingertopparna och det är på gott och ont tydligen. Man måste väl vara dålig ibland för att kunna bli bättre, huvudsaken är väl att man har insikt om sina fel och brister.

Denna händelse ska inte få överspegla hela dagen eftersom att vi har fått en hel del goda nyheter idag också bl a så har Toni fått förlängt på jobbet! Duktig gubbe!

Nu ska jag bege mig mot sängen för att sova på saken och imorgon får jag ta nya tag!


Kommentarer
Postat av: Dotti

Sen så är både du ochh jag experter på att överanalysera exakt vad det var som man gjorde fel osv. Vi behöver bara acceptera att ibland är man/hästen inte på topp och som du säger; glädjas åt det som man/hästen gjorde bra! ;) Men jag vet hur du känner för jag är likadan. =) Du ska att nästa pass eller passet efter det kommer att gå som en dans. <3

2010-08-31 @ 10:46:23
Postat av: Linnéa

Ja, man överanalyserar det ner i småååbitar :P

2010-08-31 @ 21:46:11
URL: http://linko.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0