Melodifestivalen 2009 - Omgång 2

Sammanfattningsvis var det ett jämnt startfält med många bra bidrag och det är det som jag kommer att komma ihåg från deltävlingen i Skellefteå. Missade de första minutrarna av programmet och därmed också Lili & Susies bidrag. Måns har i år gått ut öppet med att han vill vinna och jag hade relativt höga förhoppningar på honom efter hans förra start i Melodifestivalen. Han upplägg räckte ända fram till Globen och låten är bra, men tyvärr inte lika stark som "Cara Mia".

Kvällens största överraskning stod rockgruppen Heat för och Markoolio för kvällens humorunderhållning.

Petra Mede var lika usel som förra veckan, jag förstår mig inte på hennes humor. Att hon dessutom saknar talang och erfarenhet (?) när det gäller programledaryrket visade hon prov på då hon under några minuter skulle leda programmet utan talkorten. Dessa talkort som hon knappt släpper blicken från. Det är ju några omgångar kvar ännu, så än finns det ju hopp.

Här är sammanfattningen:

1. Lili & Susie "Show me heaven": Som sagt så missade jag tyvärr deras bidrag i sin helhet, men jag hann med att lyssna lite under snabbgenomgången. Helt okej låt, men tyvärr en aningens för mycket 90-tal. Sen så borde någon snäll stilpolis upplysa dem att man klär sig efter sin ålder, de är tyvärr inte 20 år gamla längre.
2. Lasse Lindh och Bandet "Jag ska slåss i dina kvarter": Varför visas alltid de sämsta låtarna som bidrag nr 2? Lika dålig som förra året, dock ett plus för energin på scen.
3. Jennifer Brown "Never been here before": Vilket sömnpiller! Tanken var att det här skulle vara hennes comeback då hon ska släppa sin nya skiva inom den närmsta tiden, men vem kommer vilja köpa hennes skiva när det låter såhär pass dåligt? Jag har abslout inget minne av det här bidraget.
4. H.E.A.T "1000 miles": De kom från ingenstans och överraskade! Välgjort framträdande, bra sång och energi. Deras frisyrer går ju att diskutera, men jag antar att det hör till.
5. Markoolio "Kärlekssång från mig": Allas våran Markoolio gjorde debut i dessa sammanhang. Tyvärr hade han inte mycket att hämta med sitt bidrag, men bjöd i stället på lite underhållning. Bäst var den brinnade, tjocka rymdgubben.
6. Amy Diamond "It's my life": Lilla Amy börjar bli lite för stor och vuxen för den söta, barnsliga looken och det blir tyvärr inte så mycket mer än sådär...sockersött?
7. Cookies n' Beans "What if":  Det eviga vevandet, stampandet och flaxandet drog tyvärr ner helhetsintrycket, då det i övrigt var en rätt så bra låt. Countryinspirerad musik hör väl inte riktig hemma i schlagersammanhand, men det är i allafall en låt jag kommer att lyssna på i efterhand.
8. Måns Zelmerlöv "Hope & Glory": Agent 007 möter Charlotte Perelli med "Hero". Jag ville så gärna att Måns skulle vara bäst och det var en stark och bra låt, men tyvärr inte i samma kaliber som "Cara Mia". Han var ändå helt klart värd en direktbiljett till finalen i Globen. Ett litet minus får han dock för inhoppandet och närbilderna framför kamerorna.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0